καρκίνος προστάτη

Καρκίνος προστάτη

Ο καρκίνος του προστάτη είναι ένα είδος καρκίνου, που αναπτύσσεται στον προστάτη αδένα του ανδρικού αναπαραγωγικού συστήματος. Οι περισσότεροι καρκίνοι αναπτύσσονται αργά, ως τόσο υπάρχουν και περιπτώσεις επιθετικού καρκίνου. Τα καρκινικά κύτταρα είναι δυνατό να κάνουν μετάσταση (εξαπλωθούν) και σε άλλα μέρη του σώματος, όπως στα οστά και στους λεμφαδένες. Ο καρκίνος του προστάτη μπορεί να προκαλέσει πόνο, δυσκολία στην ούρηση, προβλήματα κατά τη συνουσία και στυτική δυσλειτουργία. Άλλα συμπτώματα είναι πιθανό να εκδηλωθούν σε μεταγενέστερα στάδια της ασθένειας.

Ο καρκίνος του προστάτη τείνει να εμφανίζεται σε άνδρες με ηλικία άνω των 50 ετών. Παγκοσμίως είναι η έκτη αιτία θανάτου (που σχετίζεται με καρκίνο) στους άνδρες. Ωστόσο, πολλοί άνδρες με καρκίνο του προστάτη δεν εμφανίζουν συμπτώματα, δεν εφαρμόζουν κάποια θεραπεία και τελικά πεθαίνουν εξαιτίας άλλων αιτιών. Πολλοί παράγοντες, κυρίως γενετικοί και διατροφικοί, έχουν ενοχοποιηθεί για την ανάπτυξη αυτού του είδους καρκίνου.

Η πιο απλή και σύντομη μέθοδος διάγνωσης είναι η δακτυλική εξέταση, που διενεργείται από τον ουρολόγο.Με τη δακτυλική διερεύνηση της περιοχής ο γιατρός εκτιμά τυχόν αύξηση του μεγέθους ή της υφής του προστάτη και είναι σε θέση να προσδιορίσει σε μεγάλο ποσοστό εάν η κατάστασή είναι απολύτως φυσιολογική, ή αν υπάρχει κάποια υπερτροφία, καλοήθης ή κακοήθης. Το επόμενο βήμα -που συχνά απαιτείται να συνυπάρχει με την δακτυλική εξέταση- είναι η μέτρηση του επιπέδου του Ειδικού Προστατικού Αντιγόνου (PSA) στο αίμα του ασθενούς.

Πως εντοπίζεται και αναγνωρίζεται ο καρκίνος του προστάτη

Ο γιατρός θα κάνει συνήθως μια εξέταση αίματος ή / και φυσική εξέταση για να ελέγξει την υγεία του προστάτη.

• Εξέταση αίματος (Εξέταση ειδικού προστατικού αντιγόνου (PSA)): Το αποτέλεσμα δείχνει αν υπάρχει αύξηση στη συγκεκριμένη πρωτεΐνη. Ανάλογα με το αποτέλεσμα, μπορεί να χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση από ειδικό. Το αποτέλεσμα υψηλού PSA κατά την εξέταση δεν σημαίνει απαραίτητα καρκίνο. Άλλες ασθένειες του προστάτη, εκτός από τον καρκίνο μπορεί επίσης να προκαλέσουν υψηλότερο από το κανονικό επίπεδο του PSA.
  • Δακτυλική εξέταση (DRE): Λόγω της θέσης που βρίσκεται ο προστάτης, ο γιατρός εισάγει με γάντια ένα δάκτυλο στον πρωκτό για να ελέγξει το μέγεθος του προστάτη και να αξιολογήσει εάν υπάρχουν οποιεσδήποτε ανωμαλίες. Ένα φυσιολογικό αποτέλεσμα DRE δεν αποκλείει τον καρκίνο του προστάτη.

Διάγνωση

Εάν οι εξετάσεις δείξουν ότι ίσως είστε σε κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη, το επόμενο βήμα είναι η βιοψία. Η βιοψία είναι ο μόνος τρόπος που μπορεί να γίνει μια βέβαιη διάγνωση για καρκίνο του προστάτη.

Η βιοψία γίνεται συνήθως ως εξωνοσοκομειακή διαδικασία και στη συνέχεια ο γιατρός πιθανώς να συμβουλεύσει μια δόση αντιβιοτικών για να μειώσει την πιθανότητα μόλυνσης. Ο ιστός αποστέλλεται σε εργαστήριο για να προσδιορίσει κατά πόσον τα κύτταρα είναι κακοήθη (καρκινικά) ή καλοήθη (μη καρκινικά).

Βιοψία του προστάτη

Κατά τη βιοψία ο ουρολόγος παίρνει μικρά δείγματα ιστού από τον προστάτη μέσω του ορθού. Ένα “πιστόλι βιοψίας” εισάγει και στη συνέχεια απομακρύνει ειδικές μικρές βελόνες σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. Οι βιοψία του προστάτη αποτελεί διαδικασία ρουτίνας και σπάνια απαιτεί νοσηλεία στο νοσοκομείο. Το 55% των ανδρών αναφέρουν δυσφορία κατά τη διάρκεια της βιοψίας του προστάτη.

Θεραπεία καρκίνου του προστάτη

Χάρη στο PSA τεστ, περίπου στο 90% των περιπτώσεων γίνεται διάγνωση έγκαιρα και η χειρουργική επέμβαση οδηγεί σε θεραπεία.

Ποιες είναι οι επιλογές θεραπείας στα αρχικά στάδια;

Οι πιο συχνές μορφές θεραπείας για εντοπισμένο καρκίνο του προστάτη είναι:

• Ενεργητική παρακολούθηση/επιτήρηση

• Χειρουργική (ριζική προστατεκτομή)

• Ακτινοθεραπεία (βραχυθεραπεία και εξωτερική)

errikos ntinan
Ερρίκος Ντυνάν